Netokrácia - Y2K

2010.03.11. 09:35

2000-ben jelent meg egy jelentős könyv Netocracy címmel. Az egyik szerző, Jan Söderqvist szociológus, de a társszerző személye sokkal izgalmasabb személyiség. Alexander Bard többszörös polgárpukkasztónak számít kis világunkban.

Az Army of Lovers nevű együttese sok ember jóérzését zaklatta fel homár himnuszaival, pedig csak zeneszerető emberek kerestek pénzt a hobbijukkal. A zene bárgyúnak profi volt, de ügyesen lementek a tömeg ingerszintjére :-) Minden kellék adott volt a sikerhez: egyszerű szinti pop, több nyelvű dalszöveg, ismert slágerek feldolgozása, nagy mellű sex ikon hosszú combokkal, értelmesen csillogó szempár törpébe csomagolva és egy kétnemű vadállat transzszexuális Főállásban pedig Svédország egyik legelismertebb filozófusa, aki 20 éve járja a világot művészként és tudósként felváltva. De vissza a könyvhöz.

Az alcím: Egy új hatalmi elit és élet a kapitalizmus után. A társadalmat két fő rétegre osztják:

  • A Netokrata elit a lakosság 20%-a, aki a technikát és a technológiát kiválóan ismeri, fejleszti. Interaktívan kapcsolódnak a különböző hálózatokhoz. Kapcsolati tőkéjük és ismeretségi körük óriási. A főbb információforrásokat készségszinten kezelik és maguk is híreket gyártanak véleményvezér szerepüket kihasználva. Életük számos ponton kapcsolódik az internethez és a neten használható eszközökhöz. Helyhez viszont nincs kötve, hisz gyakorlatilag bárhol meg tudják valósítani önmagukat. Kiváló fogyasztó, ám alkot, hozzátesz a közösség bölcsességéhez (wiki tudás).
  • Ezzel szemben a Fogyasztó 80% az, aki az internetet szórakozásra és vásárlásra használja. Állatias szinten leszűkül a gondolkodása az alapvető szükségletekre, amit a reklámok ingerei színesítenek Feltétel nélkül követi vezetői és a reklámok parancsait. Életük robotolásból, vásárlásból és a távirányító kapcsolgatásából áll. Konzumlényként kiszolgálják a rendszert. Más elméletek szerint az agykéreg stimulálásával digitális drogfüggés alakul ki náluk tömegesen. A VR, virtuális valóság szedi majd áldozatait.
Ebben a fogyasztói társadalomban a nemzetek közösségi ereje gyakorlatilag eltűnik és online közösségek alakulnak ki hangsúlyeltolódással. Minden megszűnik, vagy átalakul. A média, a demokrácia, az ember, a kapitalizmus és számos megszokott fogalom. Ehelyett interaktív információnalizmus, hálózatok sokasága és netokrácia ural mindent. Ehhez elengedhetetlen a fejlett közeg (pl: mobilkommunikáció, széles sávú internet, közlekedési gerincpont közelsége) jelenléte. A plug&play szemlélet nem csak az új eszközök azonnali alkalmazásában merül ki, hanem a tehetség és a tolerancia is jellemző. Még jobban megszűnnek a kötöttségek, mert ezek a feltételek helytől függetlenné válnak a világpolgárok számára. Az eddig devianciának tekintett személyiségjegyek akár még előnyként is jelentkezhetnek a pozitív diszkrimináció jóvoltából.
 
Az új technológia következménye, hogy átrendeződik a társadalom, feltűnik a friss elit és minden eddiginél gyorsabban megszerzi a vezetést magának. Tökéletes példa erre a Google két alapítója, akik információk osztályozásával keresnek játszva milliárdokat és ez a bevételi spirál csak növekszik a cég gyarapodásával. Sokan rettegnek az általuk tárolt adatok mennyiségétől. Nem véletlenül Skynet a gúnyneve a vállalkozásnak. Másik jó példa Barack Obama, aki egyre kevésbé egzotikus gyümölcs. Az elnökválasztási kampánya során a stábja mikróközösségi szinten szólította meg a választókat, így szerezve másfélszer nagyobb szimpatizánsi kört a kiindulási ponthoz képest. Legjobb példa pedig hazánk jelese, Erdős Pál jelenthetné, aki jóval megelőzve korát kis bőrönddel járta a világot és legendás volt felbukkanásairól ismerőseinél. A matematikusok megalkották emlékére az un. Erdős számot, ami az általa publikálókon keresztül szemlélteti a kisvilágok felépítését.
 
Tehát összefoglalva a pénz nem cél, hanem eszköz. Az információ birtoklása és gyártása a technológiai fölénnyel párosulva a hálózatépités, networking kerül reflektorfénybe. A vezetést minden fronton át kívánják venni. Egyszerre kulturális, politikai és gazdasági értelemben is. A figyelem-gazdaságtana független a földrajzi helytől, ha a globális hálózat (internet) elérése gondmentesen megvalósul.
 
 
A könyv végén biztatják a jelenlegi vezetőket az információs társadalom minél gyorsabb kiépítésére. Szerintük 2015-re a három legfejlettebb internetes lefedettségű ország kiemelt régiói kerülnek vezető szerepbe. Ezek Korea, Finnország és az elmaradhatatlan Izrael. Hamarosan meglátjuk az adventista jóslat eredményét.
 
 

A bejegyzés trackback címe:

http://csakazik.blog.hu/api/trackback/id/tr501830655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

kazsu · http://portability.blog.hu 2010.03.13. 15:59:25

Adalék: Ma azt hallottam a rádióban, hogy svéd középiskolákban a tanárok, akik -ugye nem a 20%-hoz tartoznak,- tanulni akartak internetül. Kitől mástól, mint a diákjaiktól, akik -ugye-jóval otthonosabban mozogtak az internet világában. Beültek hát a padba, és hát rosszalkodtak. A gyerekek egy darabig tűrték, majd rájuk szóltak, hogy maradjanak csöndben. A tanárok pedig szót fogadtak. lehet, hogy ők lesznek a skandináv netokrácia jövőbeni képviselői?

m@zsi · http://meetoff.eu/jegyzet 2010.03.14. 14:10:06

Picit reménykedem, hogy Kulcsi és pp lecsap erre a lehetőségre nyár előtt. Isteni szemináriumokat lehetne szervezni a nyitott tanároknak EU-s pénzből.
A skandinávoknál pár dolgot könnyebb megcsinálni.